Zapisz się, by dostawać nowe artykuły na e-mail:
Informujemy, iż administratorem Pani/Pana danych osobowych jest PROLANG Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu; adres: ul. Ostrowskiego 9 lok. 211, 53-238 Wrocław, Spółka wpisana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000738905; NIP 894-313-04-47; z kapitałem zakładowym w wysokości 10 000,00 zł. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są wyłącznie w celu realizacji usługi szkoleniowej. Posiada Pan/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich poprawienia, a podanie ich treści jest dobrowolne.
Nawiguj po artykule:
Po wyborze dostawcy usług językowych i kilku miesiącach realizacji szkoleń warto sprawdzić, czy zajęcia rzeczywiście przynoszą korzyści i spełniają oczekiwania uczestników. A przede wszystkim – czy z perspektywy firmy są skuteczne.
Czy firmy naprawdę badają satysfakcję?
Niektóre tak. Inne… zakładają, że jeśli nikt się nie skarży, to znaczy, że wszystko działa. Tymczasem brak informacji zwrotnej to nie zawsze dobra wiadomość – szczególnie jeśli inwestujemy w rozwój pracowników i zależy nam na efektywności.
Dlatego jednym z ważnych zadań działów HR powinno być monitorowanie nastrojów i oceny uczestników kursów językowych. Do tego najlepiej nadają się proste, ale przemyślane badania satysfakcji – przeprowadzane cyklicznie.
Kto odpowiada za badanie – HR czy szkoła?
Dobra szkoła językowa często prowadzi własne badania jakości. Przykład:
🔹 W Prolang dzwonimy do nowych uczestników już po dwóch pierwszych tygodniach nauki (zależy od intensywności kursu), by sprawdzić dopasowanie do grupy i pierwsze wrażenia.
🔹 Co pół roku realizujemy badanie satysfakcji – sprawdzamy zarówno kwestie organizacyjne, jak i metodyczne.
Ale warto też przeprowadzać własne badania wewnętrzne, bo szkoła może nie mieć dostępu do całego kontekstu: specyfiki firmy, oczekiwań przełożonych czy rzeczywistego wpływu kursu na pracę.
Jakie mamy opcje badania satysfakcji?
- „Reagujemy, jak ktoś się poskarży” – rozwiązanie ryzykowne
- Rozmowy bezpośrednie – np. z wybranymi uczestnikami lub ich przełożonymi
- Anonimowa ankieta – najczęstszy i najskuteczniejszy sposób
Co warto mierzyć?
Rodzaj zadawanych pytań zależy od roli, jaką kursy językowe pełnią w firmie:
1️⃣ Język jako benefit
Celem jest satysfakcja uczestników i pozytywny wpływ na motywację.
🔹 Motywacja i potrzeby
- Czy kurs spełnia Twoje oczekiwania?
- Co najbardziej cenisz w tych zajęciach?
- Czy czujesz, że kurs rozwija Twoje umiejętności językowe?
🔹 Organizacja i dopasowanie
- Czy harmonogram zajęć pasuje do Twoich obowiązków służbowych?
- Czy sposób nauczania i materiały są atrakcyjne i przydatne?
- Czy liczba zajęć jest odpowiednia?
🔹 Wpływ na satysfakcję zawodową
- Czy udział w kursie daje Ci poczucie, że firma inwestuje w Twój rozwój?
- Czy polecił(a)byś te zajęcia innym pracownikom?
2️⃣ Język jako narzędzie pracy
Tu kluczowa jest skuteczność kursu i jego wpływ na pracę.
🔹 Dopasowanie do obowiązków
- Czy kurs koncentruje się na języku potrzebnym w Twojej pracy (np. branżowa terminologia)?
- Czy ćwiczysz rzeczywiste sytuacje zawodowe (np. maile, prezentacje, rozmowy z klientami)?
- Jak oceniasz przydatność kursu w codziennej pracy?
🔹 Wpływ na efektywność
- Czy czujesz się pewniej w kontaktach zawodowych po angielsku?
- Czy zauważyłeś/aś poprawę w realizacji zadań wymagających znajomości języka?
- Czy przełożeni lub współpracownicy widzą Twój postęp?
🔹 Ocena organizacyjna
- Czy forma kursu (online/offline, indywidualne/grupowe) Ci odpowiada?
- Czy kurs ma odpowiednią intensywność, by przynosić efekty?
- Co można by ulepszyć?
Podsumowanie dla HR
Jeśli kurs to benefit – badaj satysfakcję i motywację uczestników
Jeśli kurs to narzędzie pracy – badaj efekty i przydatność języka w kontekście zawodowym
🎯 Najlepszy efekt dają badania prowadzone wspólnie przez szkołę i HR, z wyraźnym podziałem:
- Szkoła bada jakość zajęć
- HR bada wpływ szkoleń na pracę i rozwój
Przy okazji z dumą publikujemy wyniki naszej Ankiety Jakościowej po pierwszym półroczu 2025 roku.


