fbpx

Po czym odróżnić dobre kursy językowe od kiepskich?

dobre kursy językowe i byle jakie

Są kursy i kursiki, są lektorzy i lektory. ;))

Jeśli ktoś miał wielu nauczycieli, to może zebrał już trochę doświadczeń i tak jakby „czuje”, że dany kurs jest dobry lub nie. Najczęściej uczniowie po jakimś czasie stwierdzają, że albo się „nudzą” na zajęciach lub zajęcia „niewiele im dają”.

Jakie są jednak merytoryczne przesłanki, które czynią dany kurs / lektora dobrym, a innego nie?

Warto zwrócić uwagę na te kilka najważniejszych aspektów:

​ ASPEKT ​ + DOBRY KURS / DOBRY LEKTOR + ​ – KIEPSKI KURS / KIEPSKI LEKTOR –
​ POTRZEBY: ​ Dobry kurs sprzyja potrzebom uczestników. Jeśli chcą biznesu lub języka powiązanego z prezentacjami, jeśli chcą powtórek gramatycznych – proszę bardzo! Lektor profiluje zajęcia pod kątem tematu lub przydatnych informacji dla uczniów w zgodzie z ich rolą w firmie lub zainteresowaniami.  ​ Materiały są przypadkowe i z tak zwanego rękawa. Raz o filmach, raz jakieś artykuły specjalistyczne o elektrowniach wodnych. („Co mi to da?”)​
​ POWTÓRKA:  ​ Dobry lektor pamięta, co było na poprzednich zajęciach i w jakiś ciekawy sposób szybko potrafi przypomnieć uczniom ostatnie słownictwo, lub zasady gramatyczne. ​ Kiepski lektor pyta się „A co myśmy tam ostatnio przerabiali?” – niedopuszczalne i poniżej krytyki
​ SPÓJNOŚĆ POZIOMU I TEMATU: ​ Materiały są powiązane ze sobą tematycznie. Nie ma wykorbiście trudnych lub mega skomplikowanych słówek. ​ Raz się nudzimy bo są jakieś proste odmiany czasowników nieregularnych, a raz zupełnie nie wiemy o co chodzi bo takie trudne wszystko.
​ PODRĘCZNIK / HANDOUTY ​ Nauczyciel nie opiera się tylko na podręczniku. Przynosi interesujące dodatkowe pomoce takie jak na przykład karty foto www.BusinessPhotoCards.pl Lektor przygotowuje własne materiały lub wyszukuje ciekawe gry. ​ Lektor leci po kolei wszystko i tylko z książki ew. każe nam robić ćwiczenia z książki ćw. 
​ LICZBA SŁÓWEK + PRZYKŁADY: ​ Lektor podaje dużo słówek wraz z przykładami zastosowania. Stara się podawać wszystko w języku docelowym. Dodatkowo prosi uczniów o POWTÓRZENIE SŁÓWKA lub przykładu. Dobry kurs to minimum 15 nowych słówek na 60 min nauki. ​ Lektor podaje tylko tłumaczenie nowych słówek po polsku. Pojawia się niewiele słówek na lekcji. 
​ POPRAWIANIE BŁĘDÓW  ​ Lektor:
1. sygnalizuje błędy uczniom
2. nakierowuje uczniów na samodzielną korektę
3. jeśli nie poprawili się sami, lektor podaje prawidłową wersję i prosi o jej POWTÓRZENIE 
4. zapisuje prawidłową wersję na tablicy lub elektronicznie.​
​ Lektor jedynie poprawia błąd, a uczniowie tylko kiwają głowami, zamiast powtórzyć właściwą wersję.
​ INNOWACJE ​ Na dobrym kursie stosuje się platformy wspomagające i utrwalające język takie jak www.VOCAbite.com. Pudełka typu VOCAbox z fiszkami do powtórek i do gier.  ​ Nie ma nic oprócz podręcznika ewentualnie kserówek
​ UROZMAICENIE ​ Jest dużo różnego rodzaju interakcji, uczniowie dużo mówią sami, odgrywają scenki, dialogi. ​ Robimy ćwiczenia i słuchamy lub czytamy – nacisk tylko na bierne umiejętności.
​ CZAS MÓWIENIA  ​ Czas mówienia ucznia przeważa nad czasem, w którym mówił nauczyciel.  ​ Nauczyciel gada dużo, może i ciekawie, ale nie pozwala uczniom dojść do głosu. 

 To tylko te najważniejsze rzeczy. Jest ich oczywiście więcej.

Jeden aspekt jednak bije na głowę wszystkie pozostałe. Jeśli lektorowi szczerze zależy na tym, aby jego uczeń wszedł na wyższy poziom, to przyćmi to nawet jego lub jej jakiekolwiek drobne braki w języku. Bo każdy je ma, nawet native speakers. Z takiego kursu, który prowadzi taki nauczyciel, któremu faktycznie zależy, aby nas czegoś nauczyć, wyniesiemy więcej niż z jakiegoś, który prowadzi nawet najbardziej fantastyczny showman/ showwoman. Nie dajmy się więc czarować. Bo potem powiemy: „No, było super na kursie, wesoło było, pośmialiśmy się, ale tak właściwie to dalej się boję odezwać do kogoś po angielsku .”

good language courses