Strona główna » Blog » Gramatyka jako cel nauki – czy warto? Jak gramatyka wpływa na płynność.

Gramatyka jako cel nauki – czy warto? Jak gramatyka wpływa na płynność.

Zaobserwowaliśmy ostatnio ciekawą rzecz: wielu z naszych Słuchaczy, odpowiadając na pytanie o największe trudności w nauce języka obcego, wymienia gramatykę jako jedną z dwóch pierwszych pozycji. Natomiast w odpowiedzi na pytanie o cel nauki języka, prawie w ogóle o niej nie wspomina. Przeważającym celem nauki jest płynność i swoboda mówienia oraz przełamanie bariery językowej.

Powstaje pytanie, dlaczego tak jest?

Czy to efekt tego,  że wielu z uczących się języka obcego kojarzy naukę gramatyki jako nudne zajęcia ze szkoły? A może uważa, że najważniejsza w opanowaniu języka jest znajomość słownictwa, a gramatyka to sprawa drugorzędna? A może z kolei myśli, że gramatyka prawie w ogóle nie znajduje praktycznego zastosowania w komunikacji?

Czy gramatyka jest ważna w komunikacji?

Chcielibyśmy raz na zawsze odpowiedzieć na to pytanie - TAK! Gramatyka ma znaczenie i to w dodatku ma znaczenie dla KOMUNIKACJI, zwłaszcza tej precyzyjnej, która tak często jest istotna w kontekście biznesowym. Bo skąd nasz rozmówca ma wiedzieć, o czym mówimy, jeśli nie zastosujemy odpowiednich struktur? Przykładowo, jak mamy zasygnalizować rozmówcy, że coś wydarzyło się w przeszłości, wydarza się regularnie lub jest planem na przyszłość? Niejednokrotnie mocno zastanawiałam się, co dokładnie ma na myśli mój uczeń, mówiąc “I working on a project”  - czy to się już wydarzyło, dzieje teraz, czy może jest w planach? Niby można dodać jakiś określnik czasu, typu yesterday czy tomorrow, ale z doświadczenia wiemy, że osoby mylące czasy mają też tendencję do mylenia znaczenia obu tych słów. Tak więc dalej ja, jako słuchacz, mam niejasność, o czym jest mowa. A to już kwestia bardzo wpływająca na komunikację. Warto więc uczyć się i dbać o tę precyzję w komunikacji, szczególnie jeśli dotyczy ona sfery biznesowej, firmowej (z tą myślą przygotowaliśmy program nauczania "angielski dla firm").

Gramatyka jako element “konstrukcyjny”

Warto więc nauczyć się być precyzyjnym, zwłaszcza jeśli od naszej precyzji zależy wartość wielomilionowego kontraktu. Dobrze byłoby patrzeć na gramatykę jako na element konstrukcyjny, na którym, jak na rusztowaniu, “rozwieszamy” słownictwo, aby oba te elementy przekazały znaczenie, o jakie nam chodzi. Jeśli myślimy o budowie domu, jasne jest dla nas, że dom musi się opierać na fundamentach oraz mieć elementy konstrukcyjne, a potem za ostateczny wygląd odpowiada już architektura wnętrz, czyli wybrane materiały, kolory i faktury. Podobnie w języku, potrzebujemy obu tych elementów, aby się skutecznie komunikować i żaden z nich nie jest ważniejszy niż ten drugi - oba muszą współgrać.

Czy warto stawiać sobie gramatykę jako cel nauki?

W jednym z naszych poprzednich wpisów poruszającym tematykę płynności w języku obcym próbowaliśmy doprecyzować, co to właściwie znaczy płynnie posługiwać się językiem obcym. Jakby na ten problem nie patrzeć, płynność komunikacji wymaga od nas łatwości doboru konkretnej struktury do znaczenia, jakie chcemy przekazać. To oczywiście znaczy, że w trakcie nauki powinniśmy również zdobywać umiejętności w zakresie gramatyki.

Czy warto zatem postawić sobie gramatykę za cel nauki?

Odpowiem tak: warto dążyć do nabycia skutecznych kompetencji językowych, które w równym stopniu obejmują zagadnienia zarówno gramatyczne, jak i leksykalne. Nie oddzielałabym od siebie tych dwóch komponentów - bo to tak, jakby rozdzielać elementy konstrukcyjne domu oraz elementy jego wystroju wnętrz. Jedno bez drugiego nie stworzy żadnej sensownej całości i będzie bezużyteczne - w gołych ścianach źle się mieszka, a najpiękniejsza aranżacja wnętrz nie spełni swojego zadania, jeśli nie wstawimy jej w określoną strukturę architektoniczną.

Dlatego warto sobie stawiać za cel nauki uczenie się gramatyki kontekstualnie, zwracając uwagę na jej konkretne zastosowania - czyli tego, jak za pomocą konkretnych konstrukcji przekazać określone znaczenie. Wtedy taka nauka ma nie tylko praktyczny sens, ale też ułatwi uczącym się zapamiętanie i posługiwanie się daną strukturą, ponieważ będzie ona nabyta w tzw. “metamodelu”, czyli obudowana o konkretne znaczenia i przykłady użycia.

A jeśli chcesz, aby nauka gramatyki odbywała się w przyjaznej atmosferze oraz w przemyślany i ustrukturyzowany sposób, zapraszamy Cię do skorzystania z naszej oferty zajęć językowych, gdzie dopasujemy treści pod Twoje konkretne potrzeby i preferencje.

O autorce:

Beata Szeruga

Business English Teacher, absolwentka Anglistyki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Zarządzania Kadrami Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Pasjonatka rozwoju osobistego, uwielbia dzielić się wiedzą i udoskonalać procesy. Uczy języka angielskiego od 1998 roku oraz pomaga w rozwoju dorosłych od ponad 12 lat. Obecnie zgłębia tajniki marketingu online oraz współtworzy nowe produkty i usługi dla Prolang.
Shopping Cart
Scroll to Top
Zgoda na pliki cookie z Real Cookie Banner