Strona główna » Blog » Za co płacimy, gdy płacimy za zajęcia językowe? Czyli wartość kontra cena.

Za co płacimy, gdy płacimy za zajęcia językowe? Czyli wartość kontra cena.

DRAŻLIWY TEMAT – PIENIĄDZE i ceny kursów językowych

Szukanie zajęć językowych oraz wybór szkoły lub nauczyciela dla firmy, siebie lub swojego dziecka nieodłącznie wiąże się z odpowiedzią na pytanie: ile mogę i chcę zapłacić za oferowaną usługę? Często uczniowie lub firmy oczekują jak najniższych cen za jak najwyższą wartość, dlatego negocjują i niekiedy komentują, że cena jest zbyt wysoka.

Cena za kurs językowy jest wypadkową wielu czynników, można je pogrupować w dwie kategorie: wysiłek i koszty lektora oraz wysiłek i koszty po stronie szkoły.

Po stronie lektora większość nakładów jest związana z przeprowadzaniem szkoleń językowych, a po stronie szkoły wszystkie koszty prowadzenia firmy i pozyskania klientów oraz WARTOŚĆ DODANA – tworzenie autorskich narzędzi (np. Business Photo Cards), materiałów i metod.

Cena kontra wartość - co się wlicza w cenę?

SKŁADOWE KOSZTÓW PO STRONIE LEKTORA to m.in.:

  • DOŚWIADCZENIE WIELOLETNIE LEKTORÓW
  • DOSZKALANIE się: udział w konferencjach
  • PRZYGOTOWANIE LEKTORA do zajęć
  • CZYNNOŚCI PO ZAJĘCIACH: wpisanie tematów, sprawdzanie zadań
  • DOJAZD DO FIRMY lub ucznia
  • PODATKI
  • SPRZĘT – komputer do kursów online lub audio do stacjonarnych
  • itd.

SKŁADOWE KOSZTÓW SZKOŁY to m.in.:

  • OBSŁUGA KURSÓW przez sekretariat
  • STRONA, GRAFIKA, SOCIAL MEDIA
  • SEO, SEM - Marketing
  • SZKOLENIA dla kadry
  • SYSTEM obsługi
  • PLATFORMA elearningowa
  • AUTORSKIE MATERIAŁY
  • KOSZTY KSIĘGOWE
  • PODATKI
  • ZAKUP PODRĘCZNIKÓW
  • SPRZĘT komputerowy
  • HOSPITACJE NA ZAJĘCIACH PRZEZ METODYKÓW
  • itd.

To oczywiście nie wyczerpuje listy.

Możemy dość bezpiecznie założyć, że większość z nas chciałaby dostać towar lub usługę po jak najniższej możliwej cenie. Tym niemniej tzw. wojna cenowa, lub „kontrolowane dziadostwo” czyli ustalenie ceny praktycznie poniżej ponoszonych kosztów ostatecznie przynosi negatywne rezultaty nie tylko firmie, ale często i rozczarowanie klienta, który przykładowo dowiaduje się, że kurs zostaje zakończony wcześniej niż planowano (bo przynosi straty na jakie firma nie może sobie pozwolić) albo dostaje usługę na wątpliwym poziomie, chociażby z tego powodu, że zbyt niskie stawki często zmuszają lektorów i nauczycieli do brania jak największej liczby zajęć, na czym może ucierpieć ich jakość.

Zważywszy na spore różnice pomiędzy cenami zajęć językowych oferowanych na rynku powstaje pytanie, ZA CO właściwie płacimy, gdy płacimy za lekcję języka? I czy lekcje online powinny być tańsze niż lekcje face-to-face?

WARTOŚĆ A JAKOŚĆ

Najbardziej oczywista wydaje się odpowiedź, że płacimy lektorowi za CZAS i uwagę poświęcane nam na zajęciach. Jest to oczywiście prawda, ale nie jedyna składowa WARTOŚCI, jakie Ty, jako klient, dostajesz, gdy decydujesz się na wykupienie lekcji w danej szkole czy u danego lektora.

Jeśli się nad tym dobrze zastanowić, musimy dojść do wniosku, że czas lekcji jest tylko jedną ze składowych ceny, niekoniecznie najważniejszą. Choć może się tak wydawać ze względu na fakt, że praktycznie w każdym przypadku cena lekcji jest połączona z czasem lekcji, czyli wykupując na przykład lekcje 45-minutowe zwykle płacimy mniej niż za lekcje 60-minutowe.

Lekcje językowe to wypadkowa wielu wartości

Przyjrzyjmy się zatem innym składowym, jakie tak naprawdę decydują o WARTOŚCI i JAKOŚCI oferowanych zajęć, a tym samym o ich ostatecznej skuteczności.

Jeśli rozważamy aspekt CZASU, to oprócz czasu poświęcanego uczniom stricte na lekcjach, w wartości dodatkowej jaką częstokroć dostajemy jako klienci jest czas poświęcany przez lektora na przygotowanie ciekawej i odpowiednio angażującej lekcji. Jest to czas poświęcony na wyszukanie materiałów dodatkowych, ich opracowanie, stworzenie ćwiczeń, oraz, oczywiście, na przygotowanie samego planu lekcji. Częstokroć dobrzy i zaangażowani lektorzy poświęcają swoim uczniom sporo dodatkowego czasu, czy to angażując się w komunikację z nimi poza lekcjami (czy zdarzyło ci się kiedyś dostać smsa przypominającego o zadaniu domowym, albo z ciekawostką językową?) czy to przygotowując ekstra wydarzenia, takie jak wyjście do kina czy na tematyczną imprezę, czy też organizując warsztaty tematyczne.

Będąc uczniem czasami nie zdajemy sobie sprawy, ile dodatkowego czasu poświęcił nasz lektor, wyszukując specjalnie dopasowany pod nas określony materiał językowy w postaci np. filmiku, ile czasu poświęcił na jego opracowanie i przygotowanie dedykowanych ćwiczeń językowych. Albo na przygotowanie dedykowanej pod nas gry. A to tylko jedna ze składowych oferowanej wartości.

STARSZY - LEPSZY?

Płacąc za lekcję, płacimy również za DOŚWIADCZENIE naszego lektora. Czy doświadczenie lektora ma duże znaczenie? A czy wolałbyś drogi kliencie iść z bólem zęba do studenta medycyny, który uczy się na stomatologa, czy jednak do lekarza, który już nabrał doświadczenia w leczeniu? Odpowiedź jest dosyć oczywista, przy założeniu jednakże, że warto dopasowywać doświadczenie danej osoby do naszych potrzeb. Jeśli chcemy znaleźć kogoś, kto pomoże naszemu 10-letniemu synowi w nauce języka w szkole, niekoniecznie musimy zatrudniać do tej pracy profesora lingwistyki stosowanej. Tym niemniej powinniśmy zdawać sobie sprawę, że doświadczony lektor będzie wiedział:

- jak dopasować materiał i stopniować jego trudność w zależności od Twojego poziomu

- jak kształtować treść kursu dokładnie pod twoje potrzeby, na jakich elementach zatrzymać się dłużej, a jakie tylko przypomnieć lub utrwalić

- jaki styl nauczania jest twoim stylem dominującym i umiał zastosować tę wiedzę w praktyce

- jakie są typowe trudności i błędy językowe, popełniane przez uczniów na danym poziomie, i będzie umiał je dobrze zaadresować

- jak wspólnie z uczniem ustalić cel językowy i jak go wspomagać w procesie nauki, aby ten cel osiągnąć

- jakie metody i techniki nauczania są skuteczniejsze od innych

- będzie potrafił zmotywować do wysiłku i pokazać uczniowi, jakie postępy robi w trakcie kursu

- będzie znał typowe pułapki językowe danego języka, przykładowo tzw. false friends, albo inne „dziwactwa” charakterystyczne dla niego.

Należy podkreślić, że praktycznie żadnych z tych umiejętności nie ma osoba, która jest niedoświadczona w tej materii, pewne rzeczy bowiem stają się oczywiste dopiero po latach pracy w danym zawodzie.

WSPARCIE PROCESU NAUKI

szkolenia językowe dla firm
Platforma elearningowa wspiera naukę

To jeszcze nie wszystko. Kolejną wartością, jaką Ty jako klient możesz uzyskać, jest dostęp do wysokiej jakości MATERIAŁÓW do nauki oraz DODATKOWYCH POMOCY naukowych, jakie są wykorzystywane albo podczas zajęć, albo w trakcie pracy własnej ucznia. Przykładowo, jedną z takich wartości zawartych w pakiecie każdych lekcji oferowanych przez naszą szkołę jest dostęp do platformy elearningowej VOCAbite, gdzie każdy uczeń może się zalogować i ćwiczyć słownictwo przerabiane na lekcjach za pomocą gier językowych.

To nie wszystko, ponieważ na tejże platformie są też dostępne dodatkowe lekcje językowe, podzielone na poziomy i tematy jakie mogą zainteresować uczniów. Część z nich jest dodatkowo płatna, tym niemniej gros materiałów jest oferowana w cenie kursu. Czy wiedziałeś, że możesz również tworzyć WŁASNE listy słówek, których chcesz się nauczyć? Jest to możliwe, gdy ma się dostęp do takich wartości jak specjalnie przygotowana pod naszego ucznia platforma wspomagająca nauczanie.

ZAKLĘTY KRĄG NAUKI

Jest jeszcze jedna wartość zasługująca na osobne wymienienie. Jest to wartość związana ze SPECJALISTYCZNĄ TEMATYKĄ i ZAWARTOŚCIĄ przygotowywanych szkoleń. Często uczniowie oczekują, że lekcja językowa na wysoko specjalistyczne tematy, wymagające dodatkowego przygotowania językowego, a czasem wręcz dodatkowych studiów językowych, będzie tak samo wyceniana, jak lekcja języka ogólnego.

Moje pytanie brzmi: czy idąc do doradcy finansowego, lekarza, prawnika czy też architekta, płacimy tylko za poświęcany nam czas, czy może za specjalistyczną wiedzę i doświadczenie danej osoby? Dlaczego zatem tak czasem trudno jest nam zrozumieć, że lektor, który specjalizuje się choćby w języku finansowym, prawniczym, medycznym czy też w języku budowlanym lub architektonicznym musiał prawie odbyć studia z tego zakresu, i powinno to znaleźć odzwierciedlenie w jego stawce specjalisty? Podobnie, czasem dany klient ma wysoce specyficzne oczekiwania jeśli chodzi o treść zajęć - potrzebuje na przykład przygotować się pod pracę w projektach Agile albo pod egzamin z Zarządzania Projektami. Każde z takich zleceń wymaga dodatkowej pracy szkoły oraz lektora, aby naprawdę rzetelnie przygotować siebie oraz prowadzone zajęcia. Dlatego, drogi kliencie, nie powinna Cię dziwić wyższa cena za kursy specjalistyczne, przygotowywane specjalnie pod Twoje potrzeby językowe.

SZKOŁA TEŻ COŚ ROBI

Szkoła zapewnia wiele narzędzi

Jest jeszcze jeden element, za który płaci klient korzystający z usług oferowanych przez firmę. Nie możemy zapominać, że firma jako taka ponosi określone KOSZTY obsługi Ciebie, jako jej klienta. Są to koszty utrzymania salek, opłaty związane ze zużyciem mediów, zakupu sprzętu do nauki, zakupu podręczników i innych materiałów, ale też koszty związane z typową działalnością operacyjną szkoły językowej - koszty obsługi klienta, reklamy i marketingu, koszty związane z opłatami za stworzenie i utrzymanie specjalistycznych platform, i cała masa innych kosztów typowych dla prowadzenia biznesu.

Ty jako Klient możesz się zastanawiać, dlaczego wspominam też o tych kosztach - ano dlatego, że to wszystko, co szkoła robi aby do Ciebie dotrzeć, z Tobą się komunikować, dostarczać Ci dodatkowe wartości związane z oferowanymi kursami - to wszystko składa się na obraz całości twojego DOŚWIADCZENIA nauki w danej szkole. Jakie to ma znaczenie? Pozwól, że odwołam się do własnego doświadczenia. Parę lat temu zdarzyło mi się pracować w firmie, w której obsługa klienta pozostawiała wiele do życzenia. Nie wnikając w szczegóły, dość powiedzieć, że naprawdę wielu klientów miało do niej zastrzeżenia.

Co się okazało w pewnym momencie? Że firma zaczęła tracić klientów. I nie był to efekt kiepskiej jakości zajęć - szkoła ta współpracowała z wieloma świetnymi lektorami, do których ustawiały się kolejki chętnych na zajęcia. Powodem wielu rezygnacji klientów była właśnie bardzo słaba jakość jego obsługi. Tak więc, płacąc za zajęcia językowe, drogi Kliencie, płacisz również za jakość obsługi około-zajęciowej - pracę osoby, z którą się komunikujesz w sprawach organizacyjnych, pracę księgowego, który obsługuje wszystkie transakcje, pracę metodyka, który sprawuje nadzór nad poziomem i jakością zajęć - a to tylko część z wymienionych.

Na koniec pozostawiam zatem otwarte pytanie - czy zważywszy wymienione wyżej wartości, jakie otrzymujesz, jako Klient dalej szkoły czy lektora - uzasadnione jest oczekiwanie, że lekcje online będą zdecydowanie tańsze, ponieważ lektor nie musi do nas dojechać?

Odpowiedź wydaje się oczywista.

Czy dla Ciebie, drogi Kliencie, też taka jest?

Tekst opracowali: Beata i Piotr

O autorce:

Beata Szeruga

Business English Teacher, absolwentka Anglistyki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Zarządzania Kadrami Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Pasjonatka rozwoju osobistego, uwielbia dzielić się wiedzą i udoskonalać procesy. Uczy języka angielskiego od 1998 roku oraz pomaga w rozwoju dorosłych od ponad 12 lat. Obecnie zgłębia tajniki marketingu online oraz współtworzy nowe produkty i usługi dla Prolang.
Shopping Cart
Scroll to Top
Zgoda na pliki cookie z Real Cookie Banner