Strona główna » Blog » Jak zmniejszyć stres przed rozmową po angielsku?

Jak zmniejszyć stres przed rozmową po angielsku?

Niezależnie od tego, czy szykujemy się do rozmowy o pracę, przygotowujemy się do ważnej prezentacji, czy po prostu zależy nam, by dobrze wypaść wśród nowych znajomych z międzynarodowego biura - okazuje się, że często w takich przypadkach towarzyszy nam stres związany z rozmową po angielsku. Często sama świadomość, że jesteśmy w centrum uwagi, zwłaszcza gdy musimy używać języka, którego nadal się uczymy, przyprawia nas o dreszcze. Jak poradzić sobie z tym często obezwładniającym uczuciem stresu i zniwelować jego negatywne skutki?

no stress people relaxing

Jak opanować stres przed mówieniem po angielsku - wstęp

Być może zabrzmi to trywialnie, ale przede wszystkim musimy przestać myśleć, że nasz błąd, akcent lub Ponglish - czyli kalka językowa z polskiego na angielski - faktycznie wpływa na opinię ludzi na nasz temat! Najzwyczajniej w świecie zbyt często ‘nakręcamy’ się negatywnie, wpadając w spiralę stresu, ponieważ wyobrażamy sobie, że coś, co powiemy, doprowadzi do upokorzenia czy też wywoła salwy śmiechu. A przecież komunikacja to dwukierunkowa autostrada: koledzy, publiczność, obserwatorzy - słuchają, co mamy do powiedzenia, by również podzielić się opinią, zareagować i skomentować nasze słowa! Musimy zacząć dostrzegać życzliwość naszych rozmówców, którzy nie raz i nie dwa sami zapewne byli w sytuacjach, gdzie obawiali się odezwać po raz pierwszy i z nami sympatyzują. Ludzie naprawdę rozumieją, że nasze omyłki to nie niekompetencja, a naturalna reakcja na próbę odnalezienia się w nowej sytuacji. Gdy zdamy sobie sprawę, że słuchacze, nawet jeśli jest to ogromna publiczność, są po naszej stronie, możemy skupić się na faktycznej rozmowie.

Jak zmiejszyć stres przed mówieniem po angielsku - mini-słowniczek

Mindfulness Świadome myślenie o sobie i innych Mindfulness is the key to good relations with others.

 

Guilty pleasure Mały grzeszek, przyjemność, do której nie lubimy się przyznawać My guilty pleasure is waffles! I should watch my diet but I can’t resist them!
Overwhelming Przytłaczające Public speaking can be overwhelming.
Fake it Oszukać, zmyślić Sometimes you need to fake it and pretend you are excited to see your family.
Visualise Zwizualizować, wyobrazić sobie To relax, visualise a beautiful meadow.
Charisma Charyzma, dobra energia Charisma is as important as know-how if you’re a businessman.
Awareness Świadomość Self-awareness is the key to progress.
Breath control Kontrola oddechu To slow down your heart rate, learn to control your breath.
Prep Przygotowanie Good prep is the key to a good presentation.
Mindful Świadomy problemów, myślący o innych Steve is a very mindful manager- he always thinks about his team.
Empathetic Sympatyczny, odczuwający emocje innych Sue is very empathetic and she always cries watching romantic movies.
Sympathise with… Sympatyzować, współczuć I sympathise with Sue- she has lost her sister the other month.
Anxiety Niepokój Anxiety can make us sick.
Jitters Trema I have jitters every time I get on the stage.
Mantra Formuła lub motto pozwalające na pozytywne myślenie lub dodanie sobie energii lub cierpliwości My mantra is “que sera, sera.”
Placebo effect Podświadoma pozytywna reakcja Steve was so positive about the new pills, he didn’t know it was just sugar and he felt much better! What a strong placebo effect!
Expertise Wiedza merytoryczna / zawodowa, know-how Sue’s expertise has saved us thousands of dollars!
Trust Zaufanie, poleganie na kimś By asking Steve to give a speech, the boss showed him great trust.
Chunks Mniejsze fragmenty, kawałki Divide your presentation into smaller chunks for clarity.
Digest Przetrawić, przemyśleć Let me digest this proposal, I’ll call in a few days.

Jak zmniejszyć stres przed mówieniem po angielsku - czy uczenie się wypowiedzi na pamięć ma sens?

Zbyt często widzę studentów lub młodych pracowników, którzy boją się odezwać, ponieważ w głowie przygotowali sobie gotowe zdanie lub na pamięć wykuli dobrze brzmiące formułki, a już na początku prawdziwej sytuacji okazało się, że ich koledzy i słuchacze mówią w zupełnie inny sposób! Próby, powtórzenie materiału przed rozmową, faktyczna wiedza - to dużo ważniejsze niż gotowe schematy, czy też cliché, które tak często towarzysza zwłaszcza nowym kandydatom do pracy. Uczenie się konkretnych zdań na pamięć może czasem pomóc, ale może też wywołać niepotrzebny stres, jeśli uczymy się zwrotów, które są "nie nasze". Najlepszym sposobem przygotowania się do rozmowy i zredukowania tego dodatkowego czynnika stresu jest mówienie o tym, co faktycznie wiemy, w najbardziej naturalny sposób: swoim językiem. Gdy czujemy się naturalnie, automatycznie lęk o pomyłkę zmniejsza się, ponieważ nie musimy odgrywać sztucznej roli.

Jak zmniejszyć stres przed mówieniem po angielsku - prezentacje

Zbyt często też mamy w rozmowie w międzynarodowym środowisku do czynienia z sytuacją, gdy ktoś "wyrzuca" z siebie dane, fakty i gotowe - wcześniej przygotowane - informacje, ale nie pozostawia słuchaczom czasu na ich przetrawienie! Gdy musimy zaprezentować się przed publicznością lub po prostu przedstawić się w nowej firmie, starajmy się słuchać i zachować formę dialogu w rozmowie. Róbmy pauzy - naśladując rozmowę z kolegą czy bratem we własnym języku. Zadawajmy pytania retoryczne, by zaangażować obserwatorów czy rozmówcę; pozytywna reakcja i widoczne zainteresowanie dobrze wpłynie na nasze własne odczuwanie sytuacji.

Jak zmniejszyć stres przed mówieniem po angielsku - tricki psychologiczne i wiara w siebie

Czasem też, najzwyczajniej, musimy "oszukać" własny organizm i pomóc mu się zrelaksować stosując psychologiczne tricki. Najlepszą, często stosowaną przez mówców motywacyjnych metodą takiego właśnie umysłowego zagrania jest przekształcenie nerwowości w entuzjazm! Ponieważ z neurologicznego punktu widzenia pobudzenie oraz zdenerwowanie dają naszym mózgom podobnego ‘kopa’, zjedzenie przed rozmową czy prezentacją czegoś, co naprawdę sprawia nam przyjemność - również tę guilty pleasure, wbrew diecie czy zwyczajom - pomaga nam nastawić się pozytywnie do sytuacji, która przed nami. Słuchanie energetycznej, ulubionej muzyki w drodze na spotkanie również powoduje, że nasz mózg nastawia się na coś ekscytującego, na przyjemne wydarzenie raczej niż bolesną przeprawę, a ten sztucznie wywołany wyż energetyczny zostanie z nami nawet kilka godzin, powodując wzrost pewności siebie! Wmówienie sobie, że nie możemy się doczekać, by zobaczyć naszego rozmówcę czy też stanąć za katedrą i przez chwilę być gwiazdą wywołuje podobną reakcję, jak dziecięce podniecenie przed wizytą w parku rozrywki!

Oczywiście, każda rozmowa będzie się nam jawiła jak koszmar, jeśli nie będziemy do niej przygotowani, ale pamiętajmy, dlaczego to MY zostaliśmy wybrani, dlaczego do nas zadzwonił rekruter, dlaczego to my będziemy stali w świetle lamp i przekazywali nasza widzę kolegom, dlaczego to MY mamy takie odpowiedzialne zadanie.

PONIEWAŻ KTOŚ ZAUFAŁ NASZEJ WIEDZY EKSPERCKIEJ I DOŚWIADCZENIU!

I to z całą pewnością nie bez powodu.

HOW TO TACKLE STRESS BEFORE PRESENTING (1)

Jeżeli jesteśmy dobrzy w tym, co robimy, mamy coś do powiedzenia, możemy zainspirować kogoś innego, by zadał pytanie, by sięgnął po dodatkowe materiały, to mamy moc sprawić, że ta rozmowa będzie świetnym elementem dnia dla naszych rozmówców! Treść zawsze ma przewagę nad formą, a popełnianie błędów często umyka nawet ‘native speakerom’ gdy potrafimy podzielić się naszą pasją i znamy odpowiednie słownictwo we własnej dziedzinie. Z tego też względu regularne powtarzanie słownictwa i nomenklatury związanej z naszą dziedziną jest kluczowe do zbudowania tej właśnie pewności siebie.

Czasem, gdy wystarczająco długo ‘fejkujemy’ charyzmę i pewność siebie, okazuje się, że wcale nie musimy jej udawać.

Zamiast przedkładać idealną formę nad treść, pamiętajmy, by nasze ciało działało na naszą korzyść; zanim przyjdzie nam zmierzyć się z rozmówcą, cieszmy się otoczeniem bardziej niż zwykle, wypijmy dodatkową porcję słodkiej kawy, zjedzmy kawał obrzydliwie słodkiego tortu albo klasyczne amerykańskie śniadanie pełne tłuszczu, zaufajmy swojej wiedzy i nie zapominajmy, że tak jak my chcemy się skomunikować, tak ani rozmówcy i słuchacze chcą nas zrozumieć. Komunikacja, nawet międzykulturowa, podświadomie wywołuje w nas poczucie życzliwości.