Wybór dostawcy usług językowych - pytania, które warto zadać.
Odsłuchaj artykuł:
Gdy wybieramy dla swoich pracowników dostawcę usług językowych, zwykle kierujemy się paroma kluczowymi kryteriami. Sprawdzamy przykładowo, czy dostawca jest nam w stanie zapewnić naukę wybranych języków dla wszystkich naszych pracowników, ilu i jakich lektorów zatrudnia, czy dysponuje platformą e-learningową oraz raportującą, w jaki sposób są prowadzone zajęcia, oraz oczywiście jaka jest cena takich usług. Tym niemniej, elementów, które warto by było sprawdzić jest zdecydowanie więcej. W niniejszym wpisie przedstawiamy listę pytań, które warto mieć pod ręką, przeprowadzając weryfikację potencjalnego dostawcy usług językowych dla naszej firmy.
NAUCZANE JĘZYKI i INNE USŁUGI:
- ilu i jakich języków można się uczyć? (część szkół oferuje ograniczony wybór, niektóre uczą tylko jednego języka)
- czy oprócz kursów szkoła oferuje inne usługi? jakiego rodzaju?
- czy szkoła oferuje audyty językowe?
- czy szkoła oferuje tłumaczenia językowe?
- czy szkoła oferuje jeszcze jakieś dodatkowe usługi / produkty?
ORGANIZACJA KURSÓW:
- ile trwają pojedyncze zajęcia?
- ile trwa kurs językowy? Czy jest to z góry ustalony okres, czy szkoła elastycznie dopasowuje się do potrzeb klienta?
- czy zajęcia są prowadzone w trybie roku szkolnego, czy również przez okres wakacyjny?
- czy szkoła oferuje zajęcia grupowe czy indywidualne, czy obie te formy?
- ile osób maksymalnie liczy grupa językowa?
- od ilu osób uruchamiane są kursy?
- czy zajęcia odbywają się online czy stacjonarnie, i jeśli stacjonarnie to w jakim miejscu - siedzibie szkoły czy siedzibie klienta?
- czy zajęcia można odwołać i jakie są zasady odwołań?
- czy odwołane zajęcia można w jakiś sposób odrobić?
- czy zajęcia można przenieść na inny termin, bez utraty danej godziny?
BADANIE POTRZEB I TESTY POZIOMUJĄCE:
- czy szkoła sprawdza potrzeby słuchaczy zanim zacznie z nimi zajęcia? w jaki sposób to robi?
- czy i w jaki sposób sprawdzany jest poziom znajomości języka przyszłych kursantów?
- czy test poziomujący to test wyboru, czy są również pytania otwarte?
- jakie umiejętności i wiedza są testowane na teście poziomującym- ogólne czy też biznesowe? Słownikowe czy gramatyczne?
- czy w ramach sprawdzania umiejętności jest prowadzona również rozmowa, lub w inny sposób są testowane umiejętności praktyczne?
KADRA, METODYKA i NARZĘDZIA NAUCZANIA:
- ilu lektorów i z jakich języków zatrudnia szkoła?
- jakie lektorzy mają kwalifikacje do uczenia, zwłaszcza uczniów dorosłych?
- czy szkoła ma swoją wypracowaną metodę nauczania lub posługuje się uznanymi metodycznie metodami?Czy zajęcia prowadzone są jedną wybraną metodą, czy różnymi?
- czy lektorzy uczą z podręczników czy też innych materiałów?
- czy szkoła ma specjalnie dedykowaną platformę do nauki? Co dokładnie znajduje się na tej platformie?
- czy szkoła oferuje lekcje próbne? Czy lekcje te są płatne?
POSTĘPY i RAPORTOWANIE:
- czy szkoła bada regularnie postępy słuchaczy i co ile to robi?
- w jaki sposób szkoła sprawdza postępy słuchaczy? czy jest to subiektywna ocena lektora, czy bardziej zestandaryzowane testy, czy jakaś wersja pomiędzy?
- czy szkoła oferuje raporty obecności / postępów, i w jakiej formie?
- czy dostęp do raportów postępów jest ciągły, czy okresowo i na żądanie?
OBSŁUGA KLIENTA, PROCESY ZARZĄDCZE i KONTROLA:
- jak szybko szkoła odpowiada na zapytania i reaguje na próby kontaktu?
- czy szkoła zatrudnia metodyka?
- czy szkoła dba o rozwój kadry lektorskiej i w jaki sposób?
- czy szkoła sprawuje nadzór nad prowadzonymi zajęciami językowymi i w jaki sposób?
- czy i w jaki sposób szkoła monitoruje i dba o bieżące zadowolenie klienta?
- w jaki sposób rozwiązywane są problemy lub sytuacje konfliktowe, o ile się pojawią?
DOŚWIADCZENIE DOSTAWCY:
- od ilu lat dostawca jest na rynku usług szkoleniowych?
- czy dostawca ma doświadczenie w pracy z firmami z mojej branży?
- czy dostawca ma doświadczenie w pracy z małymi / średnimi / dużymi firmami (w zależności od tego jaki podmiot reprezentuję)
- jakie opinie ma dostawca wśród aktualnych / byłych klientów?
CENA:
- ile kosztują zajęcia indywidualne, a ile grupowe?
- czy cena zmienia się w zależności od ilości osób w grupie, czy jest niezależna?
- czy jest możliwe dzielenie płatności między firmę a słuchacza?
- jaki jest termin płatności faktur?
Jak widać, kryteriów wyboru może być i jest o wiele więcej, niż najprostsze pytanie o cenę oferowanej usługi. Powyższa lista niech stanowi kanwę, na bazie której każdy z potencjalnych klientów szkół językowych będzie mógł sobie przygotować własną listę zasadniczych kryteriów, według których dokona tak kluczowego dla swojej firmy wyboru.
A jeśli chcą Państwo przetestować, jak wypadamy na tle innych szkół jeśli chodzi o organizację i prowadzenie zajęć językowych dla firm, to zapraszamy do kontaktu. Formularz kontaktowy znajduje się poniżej.
O autorce:
Beata Szeruga
Business English Teacher, absolwentka Anglistyki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Zarządzania Kadrami Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Pasjonatka rozwoju osobistego, uwielbia dzielić się wiedzą i udoskonalać procesy. Uczy języka angielskiego od 1998 roku oraz pomaga w rozwoju dorosłych od ponad 12 lat. Obecnie zgłębia tajniki marketingu online oraz współtworzy nowe produkty i usługi dla Prolang.Formularz kontaktowy