Drugi okres warunkowy
Co zrobilibyście, gdybyście wygrali na loterii? Gdzie pojechalibyście, gdybyście mieli 30 dni urlopu? Gdybyście mogli wykonywać dowolny zawód, co byście robili? Tyle różnych możliwości, tyle scenariuszy, aż miło o nich pomarzyć. Co by było, gdyby… To zdanie pojawia się w naszej głowie, kiedy marzymy o przyszłości, gdybamy o rozwiązaniach czysto teoretycznych, spekulujemy na temat teraźniejszych sytuacji, które są dla nas mało prawdopodobne. Gdybanie, marzenie, spekulowanie, to wszystko możemy zrobić za pomocą drugiego okresu warunkowego – Second Conditional.
Jeśli First Conditional został już oswojony i nie sieje bladego strachu wśród uczniów, to Second Conditional dalej wywołuje reakcję prawie alergiczną. „Jak to Past Simple? Przecież mówimy o przyszłości!”, „Gdzie jest will?!” Ale bez paniki, nie taki drugi okres warunkowy straszny, jak pamiętacie ze szkoły.
Jak zbudować zdanie w drugim okresie warunkowym? Tak samo, jak w przypadku pierwszego okresu warunkowego, zdania w drugim okresie warunkowym składają się z dwóch części. W zdaniu nadrzędnym zawieramy warunek, natomiast w zdaniu podrzędnym wyrażamy skutki, które czekają nas wówczas, kiedy warunek zostanie spełniony. Kolejność części zdania jest dowolna. Poniżej przykład.
- If I won the lottery (Past Simple), I would buy a house (would + infinitive/bezokolicznik).
- I would buy a house (would + infinitive/bezokolicznik) if I won the lottery (Past Simple).
IF | PAST SIMPLE | WOULD | BEZOKOLICZNIK (DO) |
IF | I won the lottery, | I WOULD | BUY a house. |
Gdybym | wygrała na loterii, | kupiłabym | dom. |
lub | |||
WOULD | BEZOKOLICZNIK (DO) | IF | PAST SIMPLE |
I WOULD | BUY a house. | IF | I won the lottery. |
Kupiłabym | dom | gdybym | wygrała na loterii. |
W powyższym zdaniu IF tłumaczymy jako GDYBY, ponieważ szanse na spełnienie tego warunku są bardzo małe i zazwyczaj graniczą z zerem. Skoro do tego trybu warunkowego używamy czasu przeszłego, to WILL też musimy zmienić na formę przeszłą, czyli WOULD. WOULD nie ma swojego tłumaczenia w języku polskim, ponieważ łączy się z czasownikiem, z którym jest sparowany – kupiłabym, zrobiłabym, pojechałabym, itp. Tabela obrazuje, w jaki sposób możemy tworzyć Second Conditional i w jakiej kolejności konstrukcje następują po sobie. Musimy też pamiętać, że:
a) nigdy nie łączymy ze sobą IF i WOULD, te słowa nigdy nie pojawiają się w tej samej części zdania,
IF | PAST SIMPLE | WOULD | BEZOKOLICZNIK (DO) |
IF | I WERE you, | I WOULD | APOLOGIZE to her. |
Gdybym lub Na Twoim | był Tobą, miejscu | przeprosiłbym | ją. |
b) kiedy zdanie rozpoczynamy od części zawierającej WOULD, nigdy nie dajemy przecinka przed IF.
Kolejną, równie ważną funkcją drugiego okresu warunkowego, jest udzielanie porad wcielając się w rolę osoby, której chcemy udzielić rady. Wtedy zdanie nadrzędne (z IF) odnosi się do teraźniejszości, ale jego warunek jest nie do spełnienia. W ten sposób dajemy drugiej osobie do zrozumienia, że stawiamy się w jej sytuacji, chcąc pomóc.
IF | PAST SIMPLE | WOULD | BEZOKOLICZNIK (DO) |
IF | I WERE her, | I WOULDN’T | BUY that dress. |
Gdybym lub Na Twoim | był Tobą, miejscu | nie kupowałabym | tej sukienki. |

W zdaniu nadrzędnym (z IF) zazwyczaj stosuje się Past Simple, jednak czasem mogą pojawić się w nim też inne struktury gramatyczne, jak również w zdaniu podrzędnym zamiast WOULD, możemy użyć innych czasowników modalnych:
IF | PAST CONTINUOUS | WOULD | BEZOKOLICZNIK (DO) |
Gdy warunek dotyczy teoretycznej sytuacji trwającej w danej chwili lub planów na niedaleką przyszłość. | |||
IF | you WERE WORKING today, | I WOULD | give you a lift to the office. |
Gdybyś | dzisiaj pracował, | podwiozłabym | Cię do biura. |
IF | WAS/WERE GOING TO + BEZOKOLICZNIK | WOULD | BEZOKOLICZNIK (DO) |
Gdy warunek odnosi się do teoretycznego zamiaru. | |||
IF | he WAS GOING TO CALL you, | he WOULD | CALL you on your mobile . |
Gdyby | on zamierzał do Ciebie zadzwonić, | zadzwoniłby | na Twoją komórkę. |
IF | WAS/WERE TO DO | WOULD | BEZOKOLICZNIK (DO) |
Gdy chcemy wyrazić przypuszczenie. | |||
IF | they WERE TO COME to the meeting, | we WOULD | MOVE to a bigger conference room. |
Gdyby | oni przyszli na spotkanie | przenieślibyśmy się | do większej Sali konferencyjnej. |
COULD | BEZOKOLICZNIK (DO) | IF | PAST SIMPLE |
Gdy wyrażamy pozwolenie. | |||
I COULD | take a few days off, | IF | the boss ALLOWED it. |
Mógłbym | wziąć kilka dni wolnego | gdyby | Szef na to pozwolił. |
COULD/MIGHT | BEZOKOLICZNIK (DO) | IF | PAST SIMPLE |
Gdy wyrażamy przypuszczenie. | |||
They MIGHT | MOVE, | IF | they HAD more money. |
Oni mogliby | się przeprowadzić, | gdyby | mieli więcej pieniędzy. |

Chcesz nauczyć się poprawnie stosować second conditional w języku angielskim, skorzystaj z lekcji online z którymś z lektorów Prolangu!
Więcej na temat pozostałych okresów warunkowych dowiesz się tutaj: first conditional, third conditional, mixed conditionals.
Pingback: MIXED CONDITIONALS - mieszane okresy warunkowe | Szkoła językowa
Pingback: THIRD CONDITIONAL - Trzeci okres warunkowy | Szkoła językowa
Pingback: OKRESY WARUNKOWE - PODSUMOWANIE | Szkoła językowa
Pingback: ZERO CONDITIONAL - zerowy okres warunkowy | Szkoła językowa