Zapisz się, by dostawać nowe artykuły na e-mail:
Informujemy, iż administratorem Pani/Pana danych osobowych jest PROLANG Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu; adres: ul. Ostrowskiego 9 lok. 211, 53-238 Wrocław, Spółka wpisana w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia-Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000738905; NIP 894-313-04-47; z kapitałem zakładowym w wysokości 10 000,00 zł. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są wyłącznie w celu realizacji usługi szkoleniowej. Posiada Pan/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich poprawienia, a podanie ich treści jest dobrowolne.
Nawiguj po artykule:
W dobie powszechnego dostępu do Internetu i aplikacji mobilnych coraz więcej osób decyduje się na naukę języka obcego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Pandemia COVID-19 dodatkowo przyspieszyła ten proces – wiele osób, które wcześniej uczyły się wyłącznie w sali lekcyjnej, odkryło potencjał nauki online. Co więcej, firmy – szczególnie te międzynarodowe – coraz częściej poszukują skalowalnych, łatwo dostępnych rozwiązań dla swoich pracowników na całym świecie. Wydawać by się mogło, że platformy edukacyjne są idealną odpowiedzią na te potrzeby. Ale czy rzeczywiście mogą zastąpić nauczyciela?
W tym artykule porównamy trzy główne modele nauki języka:
- Platformy z gotowymi materiałami edukacyjnymi (np. Duolingo, Babbel, Rosetta Stone, VOCAbite, Busuu),
- Platformy umożliwiające szybki kontakt z lektorem on-demand (np. italki, Preply, Verbling),
- Indywidualna nauka z nauczycielem dopasowanym do ucznia wraz z wykorzystaniem platformy językowej – model, który realizujemy w naszej szkole językowej.
- Samodzielna nauka na platformach – wygoda czy złudzenie postępu?
Platformy takie jak Duolingo czy Rosetta Stone oferują użytkownikom dostęp do ogromnej bazy interaktywnych materiałów – od ćwiczeń słownikowych, przez gramatykę, po krótkie testy. Ich największym atutem jest dostępność – uczysz się kiedy chcesz, skąd chcesz, bez umawiania się z lektorem. Grywalizacja i codzienne przypomnienia mają zmotywować użytkownika do regularnej nauki.
Na wielu platformach pojawiła się niedawno również dodatkowa funkcja, która ma po części zastępować element nauczyciela – to chat, z którym można rozmawiać jak z nauczycielem, a nawet zlecać mu odgrywanie ról tak, aby przećwiczyć umiejętności językowe w kontekście wybranej sytuacji (na przykład rozmowy o pracę, czy spotkania biznesowego) – takie funkcje mają platformy: VOCAbite, Preply, italki, Duolingo.
Zalety:
- niski koszt lub całkowicie darmowy dostęp,
- nauka w dowolnym czasie i miejscu,
- interaktywne formy nauki, krótkie lekcje idealne „na szybko”, metoda małych dawek wiedzy.
Wady:
- brak personalizacji – materiały są uniwersalne i często nieadekwatne do poziomu lub potrzeb ucznia,
- rozwijane są głównie umiejętności pasywne (czytanie, słuchanie),
- brakuje realnej interakcji i praktyki mówienia,
- treści bywają chaotyczne, a niekiedy wręcz błędne, prowadzące do nauczenia się błędnych form – jak zauważyła jedna z naszych rozmówczyń, użytkowniczka Duolingo ucząca się rosyjskiego.
- Platformy łączące uczniów z nauczycielami – elastyczność z ograniczeniami
Innym modelem są platformy takie jak italki, gdzie można niemal natychmiast połączyć się z nauczycielem – native speakerem lub profesjonalnym lektorem. To rozwiązanie jest szczególnie atrakcyjne dla osób, które chcą ćwiczyć mówienie w sposób mniej zobowiązujący niż tradycyjne zajęcia.
Zalety:
- szeroki wybór nauczycieli i języków,
- możliwość dopasowania terminów lekcji do własnego kalendarza,
- kontakt z żywym językiem i akcentem.
Wady:
- duża rozbieżność w kompetencjach nauczycieli – nie zawsze mamy do czynienia z profesjonalistą, najczęściej osoby uczące znają dany język, ale nie są nauczycielami z prawdziwego zdarzenia, a to może nie odpowiadać niektórym użytkownikom,
- lekcje są często dość schematyczne, czasem przygotowane odgórnie przez szkołę, czyli często brakuje możliwości dopasowania materiału pod potrzeby konkretnego ucznia,
- brakuje długofalowego planu nauki i jej ciągłości – zajęcia „on demand” trudno uporządkować w spójny kurs tym bardziej, że odbywają się z doskoku z różnymi prowadzącymi.
Warto też wspomnieć o rozwiązaniach hybrydowych, takich jak aplikacja Tandem, gdzie można czatować z użytkownikami z całego świata – czasem za darmo, czasem za opłatą. To świetny sposób na „zanurzenie się” w języku, ale bez struktury i wsparcia metodycznego szybko może prowadzić do frustracji.
- Indywidualna nauka z nauczycielem – spersonalizowana droga do celu
W naszej szkole stawiamy na model, w którym nauczyciel prowadzi ucznia przez cały proces nauki – od zdefiniowania celów, przez dopasowanie materiałów, po regularne ewaluacje. To podejście sprawdza się zwłaszcza w przypadku języka biznesowego – gdzie liczy się nie tylko poprawność językowa, ale też kontekst kulturowy, branżowy i funkcjonalny.
Zalety:
- program dopasowany do indywidualnych potrzeb i celów ucznia,
- regularny kontakt z nauczycielem i bieżące dostosowywanie tempa oraz treści nauki,
- możliwość ćwiczenia aktywnych umiejętności – mówienia, pisania, argumentowania, brania udziału w dyskusji, itp,
- wsparcie metodyczne i feedback, którego nie da żaden automat,
- jeśli praca na zajęciach poparta jest samodzielną pracą na platformie, wówczas postęp jest szybszy i umożliwia aktywne ćwiczenie z nauczycielem na zajęciach opanowanego wcześniej słownictwa czy gramatyki. Jest to kluczowa cecha metody blended learning.
Wady:
- wyższy koszt niż w przypadku samych aplikacji,
- konieczność dopasowania się czasowo do lektora (zajęcia odbywają się online, co zwiększa elastyczność).
Co mówią użytkownicy?
W naszych badaniach rynku z 2022 roku użytkownicy platform podkreślali, że chociaż początkowo byli zachwyceni możliwością nauki „w międzyczasie”, to z czasem brakowało im interakcji, struktury i motywacji. Automatyzacja i powtarzalność treści przestają wystarczać, gdy pojawia się potrzeba realnej konwersacji lub zastosowania języka w pracy.
Podsumowanie – co wybrać?
Wszystko zależy od tego, na jakim etapie nauki jesteś i jakie masz cele. Jeśli chcesz poznać podstawy języka przed wyjazdem i masz dużo wewnętrznej motywacji – aplikacja może się sprawdzić. Jeśli jednak uczysz się, by prowadzić spotkania biznesowe, prezentacje czy negocjacje – żaden automat nie zastąpi doświadczonego nauczyciela.
Warto też pamiętać, że te metody nie muszą się wykluczać. Idealne rozwiązanie może łączyć elastyczność platformy z zaangażowaniem i wiedzą nauczyciela. Platformy są dobrym rozwiązaniem, gdy na lekcje z nauczycielem możesz poświęcić tylko przykładowo godzinę w tygodniu – wtedy praca na platformie pozwala na kontakt z językiem poza zajęciami.
Poniżej w tabeli przedstawiamy zestawienie popularnych aktualnie platform, wraz z ich zaletami i wadami.
Chcesz wiedzieć, jak możemy pomóc Twojemu zespołowi rozwijać język biznesowy?
Skontaktuj się z nami – stworzymy kurs dopasowany do realnych potrzeb Twojej firmy.
Porównanie wybranych platform językowych
PLATFORMA | TYP PLATFORMY | ZALETY | WADY | INTERAKCJA Z NAUCZYCIELEM |
DUOLINGO | Aplikacja bez nauczyciela | Darmowa, łatwa w użyciu, gamifikacja, „lekcje” bite-sized | Chaotyczne wprowadzanie treści, sztuczne zdania, brak konwersacji | ❌ |
BABBEL | Aplikacja bez nauczyciela | Skoncentrowana na praktycznych zwrotach, lepsze struktury tematyczne | Brak wsparcia nauczyciela na żywo, ograniczone zaawansowanie | ❌ |
ROSETTA STONE | Aplikacja bez nauczyciela (immersja) | Metoda immersyjna, dobre do osłuchania się z językiem | Brak tłumaczeń, brak wsparcia nauczyciela, wysoka cena | ❌ |
VOCABITE | Aplikacja + elementy AI, obecność LEKTORA AI | Tworzenie indywidualnych zestawów słówek, integracja AI, wygodna nauka pasywna, „lekcje” bite-sized, skupienie głównie na słownictwie, gramatyce, oraz funkcjach językowych z poziomów A1, A2, B1, B2, C1, C2 | Brak konwersacji i pracy nad mówieniem | ❌ |
ITALKI | Platforma z dostępem do nauczycieli | Duży wybór nauczycieli, elastyczny grafik, lekcje z native speakerami | Różna jakość nauczycieli, dodatkowe opłaty za każdą lekcję | ✅ |
PREPLY | Platforma z dostępem do nauczycieli | Możliwość filtrowania po cenie/doświadczeniu, szybki kontakt z nauczycielem | Brak ujednoliconego programu, bardzo różna jakość | ✅ |
TANDEM | Platforma społecznościowa (również z nauczycielami) | Możliwość darmowego czatowania, opcja płatnych rozmów z native speakerami | Brak struktury, często przypadkowi partnerzy, niska przewidywalność efektów | ✅/❌ (zależnie od trybu) |
VERBLING | Platforma z nauczycielem | Profesjonalni nauczyciele, dostępność wielu języków, system rezerwacji | Wyższe ceny, czasem mniej elastyczne terminy | ✅ |
BUSUU | Hybryda – aplikacja + społeczność | Społeczność, ćwiczenia praktyczne, możliwość sprawdzenia wypowiedzi przez innych | Pełna funkcjonalność tylko w wersji płatnej, brak profesjonalnych korekt językowych | ❌ |
FLUENTU | Aplikacja bazująca na wideo | Autentyczne treści wideo, kontekst kulturowy, interaktywne napisy | Brak nauczyciela, skupienie tylko na słuchaniu i czytaniu | ❌ |
Legenda typów platform:
- Aplikacja bez nauczyciela: pełna samodzielność użytkownika, brak kontaktu z lektorem.
- Platforma z dostępem do nauczyciela: można wykupić lekcje z lektorem (często native speakerem).
- Społecznościowe/hybrydowe: możliwa nauka z innymi użytkownikami lub częściowy dostęp do pomocy nauczycieli.