Nawet dziś, gdy na szczęście widmo pandemii i długich miesięcy zaszywania się w domu to już przeszłość, część ludzi nadal funkcjonuje w kategoriach: życie zdalne lub face-to-face. Wiele osób, zrażonych doświadczeniem lockdownu, nie ufa rozwiązaniom ‘pomiędzy’, które kojarzyć mogą się z tymczasowością, a nawet prowizorką.
Czas aresztu domowego wymuszonego pandemią pokazał jednak, że niektóre rozwiązania hybrydowe warto na stałe wprowadzić do firm, domów i szkół. Jednym z nich niewątpliwie jest zintegrowana metoda kształcenia BLENDED LEARNING, zwana często B-learningiem lub nauczaniem hybrydowym.
Czym jest blended learning?
Blended learning to nie tylko wymyślne zapożyczenie: to hybrydowe rozwiązanie pozwalające na wykorzystanie najlepszych technologicznych rozwiązań edukacyjnych oraz jednoczesny kontakt z fizyczną, życzliwą osobą, która face-to-face pomoże nam ocenić nasze postępy, stworzyć plan działania na kolejne etapy nauki oraz sprawdzi, czy przyswojona w swoim tempie wiedza pomoże nam w codziennych sytuacjach.
Blended learning bowiem to nic innego, jak zintegrowana nauka online (z wykorzystaniem dedykowanych aplikacji i portali) z dostępem do lektora, tutora, nauczyciela, a nawet całej dobranej pod względem poziomu i celów grupy. To połączenie klasycznego nauczania (traditional learning) wraz z całym wachlarzem pozytywnych rozwiązań M-learningu, czyli osiągnięć technologii mobilnych!
Zalety blended learning
M-learning, czyli całkowite zaufanie technologiom w nauce i przejście na system wyłącznie zdalny (jakkolwiek komfortowe i dla wielu osób stanowiące naturalny krok ku ewolucji kształcenia), nie zapewnia jednak tak ważnego dla wielu z nas elementu uspołeczniania.
WARTOŚĆ SPOTKAŃ NA "ŻYWO"
To właśnie tej wartości kursów i szkoleń ‘na żywo’ najbardziej brakuje zwłaszcza zaawansowanym Słuchaczom, którzy swoją coraz bardziej imponująca wiedzę chcieliby wykorzystać w praktyce, sprawdzić się w rozmowie i dostać feedback z prawdziwego zdarzenia w postaci angażującego dialogu. Żadna, nawet najlepiej zaprogramowana maszyna, nie jest na tę chwilę w stanie zastąpić dobrze przygotowanego do swojej pracy lektora, który nakieruje, pomoże z wymową i wysłucha Słuchacza, który często cały tydzień niekiedy szykował się do tego spotkania, czytał, oglądał dostępnie dzięki b-learningowi materiały, szukał argumentów, wyszukiwał nowe zwroty!
KORZYŚCI Z DOSTĘPU DO TECHNOLOGII i NAUCZYCIELA
Blended learning to najlepsze, co oba światy - ten prawdziwy, ale też wirtualny - mają do zaoferowania; niekończące się źródło oryginalnych nagrań, podcastów, materiałów interaktywnych przyspiesza tylko codzienny postęp i motywuje do dalszego rozwoju pod czujnym - żywym - okiem naszego lektora, trenera czy też wykładowcy.
WŁASNE TEMPO PRACY
Ograniczenia kształcenia tradycyjnego na kursach językowych, to przede wszystkim ograniczenie czasowe i brak indywidualnego podejścia do Słuchacza w grupie. Te niedociągnięcia fantastycznie usuwa właśnie rozwiązanie blended learning. Ilość i częstotliwość wykonywania zadań zależą od potrzeby Kursanta, nie całej grupy, ponieważ nie ma presji czasu ani negatywnego czynnika peer pressure (nacisku grupy) by iść do przodu. Materiały i zadania skonstruowane i zalecane są tak, aby każdy Kursant był w stanie skupić się na własnych potrzebach i niedociągnięciach. Na zajęciach standardowych, które mogą dzięki temu odbywać się rzadziej, oraz przebiegać za pośrednictwem kamer, przećwiczona wcześniej wiedza może być wykorzystana w praktyczny sposób, czyli tak, jak język powinien być faktycznie trenowany: w rozmowie, wciągającej dyskusji, w pytaniach i odpowiedziach lub grach językowych.
TWORZENIE WŁASNEJ "RUTYNY" NAUKI
Niedociągnięcia metody klasycznej, z kolei, która zakłada ( w praktyce!) naukę w trakcie zajęć i rzadko kiedy samodzielnie, niweluje właśnie istnienie dedykowanych platform i systemów b-learningu. Blended learning pozwoli Słuchaczom wdrożyć obcy język do swojej własnej, codziennej rutyny, co z kolei zmaże piętno ‘szkolnego wrażenia’, które często nawet dorośli, odpowiedzialni Kursanci odczuwają jak znienawidzony syndrom z dzieciństwa na tradycyjnych kursach. Zamiast robić zadanie, “bo co lektor powie”, staje się ono częścią rutyny dnia, tak jak mycie zębów, prysznic, czy nałożenie porannego makijażu.
Blended learning oznacza, że podczas przygotowywania porannej kawy w zaciszu domu, posłuchać możemy nowego podcastu ulubionego twórcy, podczas gdy dwa dni później na zajęciach możemy faktycznie wykorzystać nowy zwrot z nagrania w rozmowie z lektorem i od razu zauważyć dumę naszego nauczyciela z nowo nabytego słownictwa.
Blended learning to krok w dobrym kierunku, który pozwala nam naturalnie przejść od skrupulatnego, szkolnego odruchu zapisywania nowych zwrotów, do umiejętnego użycia tak tutaj pasującego idiomu Blended Learning- and Bob’s your uncle!
O autorce: