Jak napisać dobry raport po angielsku - cz. 1
Ciekawe i przydatne wyrażenia do tworzenia raportów
Pisanie skutecznego raportu biznesowego w języku angielskim wymaga jasności, precyzji i uwagi na szczegóły. Oto kilka kluczowych kroków, które należy rozważyć:
CEL I ODBIORCY: Najpierw zrozum, do kogo kierujesz raport i jakie są ich oczekiwania. Czy raport jest przeznaczony dla kadry zarządzającej, współpracowników, czy klientów? Rozumienie publiczności pomoże dostosować język, ton i poziom szczegółowości.
STRUKTURA: Dobre raporty biznesowe mają jasną i logiczną strukturę. Zwykle składają się z wprowadzenia, rozwoju i zakończenia. Wprowadzenie powinno zawierać cel raportu i krótkie streszczenie głównych punktów. Część główna powinna szczegółowo omawiać tematy, natomiast zakończenie podsumowuje główne wnioski i zawiera ewentualne zalecenia.
PRZEJRZYSTOŚĆ: Unikaj nadmiernego żargonu i skomplikowanego języka. Twoim celem jest przekazanie informacji w sposób jasny i zrozumiały. Zwięzłość jest kluczowa; nie wchodź w niepotrzebne szczegóły.
Użycie danych i dowodów: Wspieraj swoje twierdzenia danymi, statystykami, wykresami i tabelami, aby nadać raportowi wiarygodność i obiektywność.
STYL: Używaj formalnego, ale przystępnego języka. Staraj się unikać błędów gramatycznych i ortograficznych. Czytelne formatowanie, takie jak podtytuły, punktory i wyróżnienia, pomaga w lepszej organizacji treści.
Rewizja i edycja: Zawsze przejrzyj swój raport, aby upewnić się, że jest wolny od błędów i jest zrozumiały. Poproś kogoś o przeczytanie i udzielenie opinii, co może pomóc w wykryciu błędów, których mogłeś nie zauważyć.
PRZYDATNE FRAZY:
1. The Title
| 1. Tytuł
|
2. Acknowledgments “I would like to thank my_______, Mr. _______, for the valuable advice and support he has given me in the writing of this report. I would also like to thank Ms. _______ and Mr. _______ for their encouragement and guidance. Thanks also to my secretary, Ms. _______, for her immaculate work and her suggestions.” | 2. Podziękowania "Chciałbym podziękować mojemu_______, panu _______, za cenne rady i wsparcie, którego udzielił mi podczas pisania tego raportu. Chciałbym również podziękować pani _______ i panu _______ za ich zachętę i wskazówki. Dziękuję również mojej sekretarce, pani _______, za jej nienaganną pracę i sugestie." |
3. Summary / Abstract
| 3. Streszczenie / Abstract
|
4. Introduction/Background
| 4. Wprowadzenie/tło
|
5. Objectives | 5. Cele |
|
|
6. Scope | 6. Zakres |
|
|
7. Literature Review | 7. Przegląd literatury |
The area of investigation has been commented on by Smith (1994), Howard (1993), Holliday (1993) and Johnson (1979), who are in agreement that... However, they have different opinions on ....Due to the differences highlighted above, it was decided to investigate .... | Obszar badania został skomentowany przez Smitha (1994), Howarda (1993), Hollidaya (1993) i Johnsona (1979), którzy są zgodni, że... Mają jednak różne opinie na temat ....Z powodu różnic podkreślonych powyżej, postanowiono zbadać .... |
8. Findings | 8. Ustalenia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Signposts | 9. Drogowskazy |
|
|
|
|
|
|
10. Conclusions/Recommendations | 10. Conclusions/Recommendations |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|