Lekcja próbna w szkole językowej. Czy warto?
Posłuchaj wersji audio:
Aby skutecznie wyszkolić pracowników, organizacja potrzebuje skrupulatnie dobrać kontrahenta do prowadzenia tego rodzaju świadczeń. Wybór odpowiedniej szkoły językowej w dzisiejszym świecie wielu możliwości może przyprawiać o ból głowy. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu osób odpowiedzialnych za te procesy w firmach, przygotowaliśmy listę pytań kontrolnych do zadania potencjalnym kontrahentom. Pełna lista pytań znajduje się na naszym blogu w tym wpisie.
W tym artykule chcemy przyjrzeć się bliżej jednemu z kroków w tym procesie - mianowicie odbyciu lekcji próbnej u rozważanego kontrahenta. Jakie korzyści oraz zagrożenia wiążą się z takim rozwiązaniem, i czy w ogóle warto? Kto powinien w takiej lekcji uczestniczyć, i co powinniśmy wiedzieć, zanim zdecydujemy się na taki krok?
Zalety lekcji próbnej
Lekcja próbna jest często oferowana przez szkoły jako jeden z pierwszych kroków zapoznawczych, obok przeprowadzania diagnoz i badania potrzeb klienta. Krok ten ma na celu zapoznanie się z nauczycielami szkoły, stosowaną metodyką nauczania, atmosferą panującą na zajęciach, i ogólnie, lepsze zapoznanie się z potencjalnym kontrahentem.
Przyjrzyjmy się temu jakie są potencjalne korzyści, które mogą wyniknąć z lekcji próbnej:
- Ocena jakości nauczania: Lekcja próbna pozwala ocenić jakość nauczania oferowanego przez szkołę. Każda szkoła językowa stosuje nieco inny sposób nauczania, zaś lekcja próbna pozwala organizacji ocenić, czy wybrana metoda jest zgodna z jej oczekiwaniami i potrzebami pracowników. Pracownicy firmy samodzielnie mogą poznać styl nauczania prowadzących, jakość wykorzystywanych materiałów dydaktycznych, oraz jak się czują na zajęciach. To ważne, aby upewnić się, że wybrana szkoła spełni oczekiwania nie tylko pod kątem organizacyjnym, ale też jakości i atmosfery zajęć.
- Zrozumienie potrzeb i specyfiki firmy: Szkolenia językowe dla firm powinny być dostosowane do konkretnej branży i potrzeb organizacji. Lekcja próbna pozwala porozmawiać z metodykiem i lektorem, oraz omówić, jakie dokładnie potrzeby mają pracownicy mający uczestniczyć w szkoleniach. Pozwala to szkole lepiej dostosować materiały i zawartość kursu do specyfiki firmy, zaś firma może ocenić poziom tego dopasowania, oraz to, czy potencjalny kontrahent faktycznie potrafi zrozumieć i zaopiekować się potrzebami językowymi organizacji.
- Ocena i dopasowanie poziomu: Dobrze prowadzony proces diagnozy językowej składa się z kilku etapów, zaś lekcja próbna może być jego ważną częścią. Lekcja próbna pozwala doprecyzować poziom językowy pracowników i lepiej dopasować ich do odpowiednich grup. Dzięki temu znacząco zwiększamy szanse na najlepsze dopasowanie uczestników do adekwatnych poziomowo grup.
- Motywacja pracowników: Lekcja próbna może także zmotywować pracowników do nauki języka. Pozytywne wrażenia z pierwszej lekcji mogą sprawić, że pracownicy będą bardziej skłonni do regularnych zajęć.
Potencjalne zagrożenia związane z lekcją próbną
Należy pamiętać, że lekcja próbna nie jest wolna od pewnych zagrożeń, które warto również rozważyć:
- Ograniczony zakres oceny: Jedna lekcja może być niewystarczająca do dokładnej oceny jakości nauczania. Może to prowadzić do niepełnych informacji, na podstawie których podejmowana jest decyzja o współpracy.
- Koszty i inwestycja czasu: Lekcja próbna, choć zwykle bezpłatna, wymaga wysiłku i inwestycji czasu zarówno od pracowników, jak i organizacji. W niektórych szkołach oferowana lekcja próbna jest płatna, co podnosi koszty takiego działania. Firmy powinny zastanowić się, czy są gotowe na takie wydatki, zwłaszcza jeśli zdecydują się na kilka prób w różnych szkołach.
- Kwestie Logistyczne: Organizacja lekcji próbnej może być trudna, szczególnie w firmach o dużej liczbie pracowników. Znalezienie odpowiedniego terminu pasującego wszystkim zainteresowanym może być wyzwaniem. Czasem firmy decydują się wysłać na lekcję próbną tylko przedstawicieli osób decyzyjnych, a nie faktycznych uczestników szkoleń, co może wiązać się z dodatkowymi zagrożeniami (np odbiór lekcji próbnej przez szkoleniowca może być odmienny od pracownika, który ma potem uczestniczyć w szkoleniu).
- Brak gwarancji sukcesu: Lekcja próbna może nie dać pełnego obrazu możliwych efektów współpracy. Szkoły czasem posyłają na lekcje próbnego swojego “reprezentacyjnego” lektora, o którym wiedzą, że zrobi dobre “show”, a nie będzie to osoba, która potem będzie prowadzić daną grupę. Ponadto, ostateczne wyniki nauczania mogą okazać się różne po dłuższym okresie nauki, gdzie w grę wejdą dodatkowe czynniki wpływające na ostateczny wynik.
Lekcja próbna - czy zatem warto?
Mimo niedogodności związanych z jej organizacją oraz istnienia potencjalnych zagrożeń, z naszego doświadczenia oraz w naszej opinii warto podjąć się trudu zorganizowania lekcji próbnej lub paru lekcji próbnych. Po pierwsze, firma będzie mieć okazję lepiej poznać potencjalnego dostawcę - osobisty kontakt z przedstawicielami kontrahenta pozwoli jej zorientować się, jak będzie przebiegać współpraca w przyszłości. Zwykle to, jak jesteśmy traktowani na początku potencjalnej współpracy stanowi dość dobry prognostyk na przyszłość. Jeśli teraz szkoła staje na wysokości zadania, zbierając odpowiednią ilość informacji oraz proponując różne rozwiązania, możemy spodziewać się, że będzie tak i później. Jeśli już na tym etapie pojawiają się różne trudności, mamy podstawę ocenić, że tak też może być w toku dalszej współpracy.
Po drugie, lekcja próbna pozwala zapoznać się firmie z różnymi metodami i technikami nauczania, co samo w sobie jest wartościowym doświadczeniem. Nawet jeśli teraz organizacja nie wybierze dostawcy, wzbogaci swoją wiedzę i doświadczenie. Umożliwi to podjęcie lepszych decyzji w temacie dopasowania szkoleń do potrzeb pracowników w przyszłości.
Jak przygotować się do lekcji próbnej?
Jak już stwierdziliśmy, w naszej opinii zawsze warto podjąć się trudu zorganizowania lekcji próbnej w firmie, ponieważ nawet słabo przeprowadzona lekcja wnosi do firmy wartość - organizacja może dowiedzieć się choćby tego, z kim nie warto nawiązywać współpracy.
Pozostaje tylko pytanie, jak najlepiej przygotować się do tego procesu, aby wyciągnąć z niego maksimum korzyści? Poniżej podpowiadamy, co zrobić, aby zminimalizować potencjalne zagrożenia, zaś cały proces przebiegał bezproblemowo:
- Firma powinna dokładnie określić, jakich elementów oczekuje na lekcji próbnej. Czy lekcja ma być lekcją ogólną, czy zajmować się już konkretnymi zagadnieniami branżowymi? Czy chcemy zobaczyć bardziej lekcję konwersacyjną, czy może lekcję uczącą słownictwa lub gramatyki, a może wszystkich tych elementów? Czy chcemy zobaczyć pełen zakres stosowanych metod, czy interesują nas jakieś konkretne wyjątki? Takie informacje pozwolą nie tylko sprecyzować oczekiwania samej firmy, ale przekazane szkole pozwolą lektorowi przygotować się najlepiej jak można pod konkretne wymogi. Czasem złe wrażenie powstaje właśnie dlatego, że firma nie precyzuje w wystarczającym stopniu swoich oczekiwań wobec lekcji próbnej, a potem doświadcza zawodu, że lekcja ich nie spełniła.
- Organizacja musi zdecydować, kto dokładnie weźmie udział w lekcji próbnej ze strony firmy i dlaczego akurat te osoby. Jako szkoła organizująca szkolenia dla firm od wielu lat możemy podpowiedzieć, że dobrze jest jeśli w lekcji próbnej wezmą udział uczestnicy planowanego szkolenia. Pozwoli to sprawdzić, czy między uczestnikami a lektorem zaistnieje odpowiednia “chemia” - oczywiście, pod warunkiem że na lekcję próbną przyjdzie lektor, który później poprowadzi zajęcia z danymi uczestnikami. Na pewno jest to informacja, o którą warto zapytać przed zorganizowaniem lekcji próbnej.
- Aby mieć lepszy obraz szkoły i jej możliwości, organizacja może poprosić o przeprowadzenie kilku lekcji próbnych z różnymi lektorami. Należy pamiętać, że każda szkoła świadomie dobierająca lektorów do konkretnych zajęć i pod konkretnych uczestników daje możliwość zmiany lektora, który z jakiegoś powodu nie spełnia oczekiwań. Czasem powstaje konflikt osobowościowy, który zaważa na całym procesie nauki. Warto o takich sytuacjach otwarcie rozmawiać również w trakcie przygotowania do lekcji próbnej, i dowiedzieć się, jak szkoła reaguje w razie wystąpienia takiego problemu.
- Aby zminimalizować trudności logistyczne, warto wcześniej skoordynować terminy i preferencje uczestników. Można również rozważyć przeprowadzenie lekcji próbnej w formie zdalnej, co może ułatwić organizację i uczestnictwo.
Lekcja próbna w szkole językowej dla firm to z pewnością krok warty rozważenia. Oceniając potencjalne korzyści i zagrożenia, organizacja może dokładniej określić, czy współpraca jest zgodna z jej celami i potrzebami. W rezultacie, decyzja o podjęciu współpracy po lekcji próbnej może być bardziej świadoma i przemyślana, co zwiększa szanse na osiągnięcie sukcesu zarówno dla organizacji, jak i dla uczestników szkolenia.