PROLANG » Blog » NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ PRZY WYBORZE KURSÓW JĘZYKOWYCH DLA FIRM

NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ PRZY WYBORZE KURSÓW JĘZYKOWYCH DLA FIRM?

Szkolenia językowe w firmach to dziś usługa, która dla wielu Pracowników jest wręcz nieodłączną częścią ich kontraktu. Wielu nowoczesnych Pracodawców z dumą zaznacza, że na nowych Pracowników czekają kursy językowe, szkolenia i konwersacje, często w godzinach pracy, by zapewnić jak największy komfort nauki. Na co należy zwrócić jednak szczególną uwagę podczas organizowania kursów językowych w swojej firmie?

Grafika Olgi

Rynek usług szkoleń językowych jest bardzo nasycony, do tego stopnia, że niemal każda dzielnica w mniejszych i większych miastach może pochwalić się lokalną szkołą języka obcego. Wybór jest ogromny, a znane firmy dzielą rynek z nowymi - często przebojowymi medialnie - konkurentami. Im większy wybór, tym większy ból głowy dla Pracodawcy, któremu zależy przecież na jak najlepszej jakości szkolenia językowego w swojej firmie. Czas przeznaczony na zajęcia języka - poza konstruktywną przerwą w pracy - powinien też dawać uczestnikom zajęć faktyczne korzyści. Jak więc sprawić, by kurs języka w firmie był na jak najwyższym poziomie?

Parę porad na początek

Po pierwsze: nie dać się nabrać. Nabrać na najbardziej krzykliwą reklamę (dobra firma szkoleniowa inwestuje przede wszystkim w wykształconą Kadrę), nie dać się nabrać na fałszywą jakość (brak rozwoju i zmian metodologicznych pod płaszczykiem najdłuższych tradycji na rynku), nabrać na super okazje i ‘zniżki dla duuuużych grup!’ Niestety, ani medialna nadpobudliwość ani długoletni status na rynku nie świadczą dziś o wysokiej jakości oferowanych usług. Niższa cena oznacza wielokrotnie przede wszystkim brak zaplecza metodycznego, brak w pełni uprawnionej kadry lektorskiej, a niekiedy nawet brak transparentności faktycznych kosztów szkolenia. Jak w każdym biznesie, najniższa cena musi wiązać się z oszczędnościami: w tym wypadku stracić może tylko Kursant.

Po drugie: kurs języka to inwestycja w najbardziej wartościowy zasób: Pracownika. Inwestycja długoterminowa, ponieważ zwraca się w postaci zaangażowania, pozytywnego nastawienia do pracy, zwiększenia poczucia przynależności do zespołu. Jakość korzyści, jakie zapewniamy Pracownikowi, świadczy o jakości naszej firmy.

O co więc należy pytać reprezentanta szkoły językowej, gdy chcemy zorganizować kurs języka w firmie?

Pokrótce: o wszystko.

Częste błędy

Największym błędem jest zakładanie, że największa lub najstarsza szkoła w okolicy gwarantuje nam automatycznie najlepszych lektorów i materiały. Upewnijmy się, że szkoła, która będzie dbała o szkolenie językowe, zapewni nam takich lektorów, którzy są przygotowani do pracy z dorosłymi, zajętymi ludźmi. Niestety, mimo najlepszych chęci i entuzjazmu, lektorzy, którzy doświadczenie zdobywali w pracy dorywczej za granicą, a nawet w pracy w szkołach podstawowych czy publicznych liceach, nie zapewnią komfortu i poczucia postępów tak dobrze jak lektor z przygotowaniem metodycznym do pracy w środowisku biznesowym.

Wykształcenie i doświadczenie kadry

Warto wiedzieć, czy lektorzy to jednocześnie nauczyciele po filologii, czy pracowali wcześniej z dorosłymi Kursantami lub czy mają codzienne wsparcie Metodyka, jeśli jest to nowe wyzwanie. Jeśli szkoła oferuje Kursy w wielu językach (co oznacza też, że cieszy się zaufaniem specjalistów) na pewno warto zapytać, czy lektorzy języków „nietypowych” mają praktyczne doświadczenie w pracy z dorosłymi. W kursach firmowych nie ma miejsca na prowizorkę, a tylko naprawdę dobrze przygotowane do biznesowej współpracy szkoły i firmy są gotowe szkolić młodych lektorów do pracy w środowisku korporacyjnym i urzędowym, gdzie czas Kursantów to czas o podwójnej wartości - osoby te są przecież w pracy.

Jak ważne jest posiadanie native speakera?

Czy ważny jest status lektora jako native speakera? To zależy wyłącznie od potrzeb indywidualnych Kursantów. Niezależnie od wielu przewag native speakerów, lokalni lektorzy wielokroć mają lepsze podejście do problemu gramatycznego, kwestii wymowy, a nawet pracy nad konstrukcją, której nie da się odtworzyć w języku ojczystym, ponieważ niektóre problemy Kursantów umykają obcokrajowcom. Czy native speakerzy pracujący dla szkoły, z którą chcemy współpracować, również mają kierunkowe wykształcenie lub pracują pod nadzorem Metodyka? Matematyk z Birmingham na pewno może być świetnym przyjacielem, ale czy na pewno bez frustracji pomoże nam i naszym Pracownikom zrozumieć i poprawnie powtórzyć daną strukturę, idiom? Reklamowanie szkoły popularnym hasłem ‘kursy z nativem’ nie oznacza samo w sobie wysokiej jakości szkolenia - ale na sto procent oznacza wyższa cenę zajęć, czasem bez lepszych efektów!

Określanie poziomu i podział na grupy

Oczywiście, ostatni element udanej układanki skutecznego kursu językowego w firmie to solidny sposób testowania i przydziału Pracowników do grup. Od razu podejrzane powinno się wydać nakłanianie przez szkołę do tworzenia grup większych niż pięcio-, sześcioosobowe, a także przekonywanie Kursantów, że lepiej dołączyć do grupy na niższym lub wyższym poziomie ‘ze względu na pozytywny challenge’ lub ‘podbudowanie wiary w siebie’. Dobrze przeprowadzony test i rozmowa z Metodykiem wskażą poziom, na jakim Pracownik powinien rozpocząć naukę. Przekonywanie, że dwie duże grupy to przecież lepsza szansa na integrację kolegów z pracy to tani sposób na obniżenie kosztów lektora - kosztem postępów Kursantów. Pozorna oszczędność w tej kwestii często prowadzi po prostu do rezygnacji i demotywacji Uczestników zajęć.

Sprawdzanie postępów

Jednocześnie, tak samo jak testowanie na początku Kursu w firmie, istotne jest, by szkoła zapewniła ciągłość kontroli jakości Kursu. Co to znaczy dla Firmy? Mamy pewność, że nasi Pracownicy faktycznie wykorzystują ten czas z zyskiem: zarówno merytorycznym, jak i emocjonalnym. Świadomość postępów, udowodnionych regularnym testowaniem (pisemnym lub ustnym) pozwala na stabilną obserwację zmian w poziomie wiedzy, ale też - nieco może administracyjnie - pozwala nam ocenić zaangażowanie Pracowników, co często może być pomocne przy ‘wyłapaniu’ najbardziej ambitnych talentów!

Autorskie metody i narzędzia

Charakterystyczne dla dobrych szkół i firm szkoleniowych jest to, że dbają o oryginalność swojej metodologii i stale szukają lepszych rozwiązań. Czy szkoła, z którą planujemy nawiązać współpracę może zaoferować dedykowane oprogramowanie, ułatwiające Kursantom dostęp do materiałów? Czy firma zatrudnia Metodyka, który gotowy jest wytłumaczyć nam różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami kursów? Czy jesteśmy w stanie, dzięki rozwiązaniom technologicznym oferowanym przez szkołę, na bieżąco kontrolować postępy naszych pracowników? Czy lektorzy mają możliwość tworzenia dzienników lekcji i list obecności, by zachować ciągłość Kursy w razie choroby lub urlopu? To wszystko świadczy o przejrzystości kompetencji zarządu szkoły językowej oraz o wysokim poziomie organizacji!

ROLA FIRMY we współpracy ze szkołą językową

Jak natomiast przygotować się do współpracy z wybraną szkołą językową?

Trzeba wiedzieć i ustalić - uczciwie i od początku! - czy chcemy, by Pracownicy osiągnęli konkretny poziom języka, czy mają na to wyznaczony czas, po którym mogą spodziewać się testu wewnętrznego albo egzaminu, a przede wszystkim: czy możemy potraktować kurs językowy jako priorytet i zapewnić Uczestnikom godzinę lub dwie w których będą mogli się skupić tylko na nauce, nie martwiąc się o pikające powiadomienie od przełożonego. Kurs językowy w firmie nie powinien być tylko ‘haczykiem’ czy sztuczną zachętą dla Pracowników, ale przede wszystkim może stać się jednym z najskuteczniejszych narzędzi motywacji: poczucie, że firma zapewnia Pracownikom komfort nauki, faktycznie daje przestrzeń na tę konstruktywną przerwę w pracy, to dowód, że pracownik jest ceniony i popychany do samodoskonalenia. Jako Pracodawca musimy zastanowić się, czy jesteśmy w stanie pozwolić naszym kolegom i współpracownikom uczyć się bez potrzeby nerwowego odświeżania firmowego emaila lub powiadomień o wiadomościach.

Tym niemniej sytuacje losowe i pożary biznesowe czasem się zdarzają, warto więc zapytać, czy lektorzy i metodyk szkoły, z którą chcemy współpracować, są naprawdę w stanie dopasować się do potrzeb i trybu pracy firmy, do której lektor wchodzi jako gość i stworzyć dobrą atmosferę, a nie reagować emocjonalnie, gdy jego lub jej Kursanci zmuszeni są zakończyć spotkanie wcześniej ze względu na nagłe wezwanie Kursantów przez szefa.

Podsumowując

Dobra szkoła językowa to taka, której zależy na postępach językowych Pracowników i ich komforcie. Dzień szkolenia językowego w firmie powinien kojarzyć się z wyczekiwanym spotkaniem i ekscytującym wydarzeniem. Do tego potrzebna jest przygotowana metodycznie Kadra, wykształcony, uczciwy Metodyk oraz przejrzystość oferty.

Czy pracownicy w Twojej firmie są zadowoleni ze swoich postępów?

Sprawdź jak uczą się u nas pracownicy firm:

Lub zamów wycenę kursu:

O autorce:

Olga Abarghouei Nejad

Językoznawca, tłumacz i autor powieści kryminalnych; lektor języków szwedzkiego i angielskiego,  ukończyła studia filologiczne w zakresie lingwistyki i literatury w Falun w 2012r
Shopping Cart
Scroll to Top
Zgoda na pliki cookie z Real Cookie Banner